El teletreball és aquell treball a distància que es porta a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i telecomunicació.
Arran de la pandèmia aquesta modalitat de treball arriba de ple a les nostres vides i l’objectiu de l’article és recollir documentació interessant sobre el tema.
El 23 de setembre de 2020 es publica el Real Decreto-Ley 28/2020 de treball a distància que regula aquesta forma de treball i que modifica la Llei de l’Estatut dels Treballadors aprovat pel Real Decreto Legislativo 2/2015.
D’altra banda, l’Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo publica periòdicament unes notes tècniques de prevenció (NTP). Les NTP són guies de bones pràctiques i les seves indicacions no són obligatòries llevat que estiguin recollides en una disposició legal.
Sobre teletreball trobem:
- NTP 412. Teletreball: criteris per a la seva implantació.
Ofereix un mapa conceptual de la mateixa, així com recomanacions sobre les fases que s’haurien de seguir per la seva implantació. Com a complement s’indiquen els aspectes als quals ha de prestar-se especial atenció així com els beneficis i problemes que de la implantació del teletreball poden derivar. Es tanca la NTP amb el suggeriment de l’elaboració d’un “document de teletreball” entre les parts implicades, que reculli les especificitats i condicions de la nova situació. - NTP 1122. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) (I): noves formes d’organització de la feina.
L’objectiu és analitzar l’impacte psicosocial de l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en l’àmbit laboral. - NTP 1123. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) (II): factors de risc psicosocial associats a les noves formes d’organització de la feina.
Recollir, de forma específica, els factors de risc psicosocial que poden generar-se per un inadequat disseny de determinades condicions de treball, proposant-se una sèrie de mesures preventives destinades a eliminar o reduir l’exposició a aquests factors de risc psicosocial que puguin generar danys a la salut del treballador, així com un descens de la productivitat i de el rendiment laboral, un empitjorament del clima laboral, etc. - NTP 1150. Riscos ergonòmics en l’ús de les noves tecnologies amb pantalles de visualització.
Aquesta NTP té com a objectiu analitzar els riscos ergonòmics generats com a conseqüència de treballar amb els dispositius (tauleta tàctil, smartphone, …) i de les noves formes d’organitzar els treballs. - Prevenció de riscos psicosocials en situació de treball a distància degut a la COVID-19. Recomanacions per a l’ocupador.
Inclou recomanacions prèvies, organització de la feina a distància i recomanacions sobre la salut psicosocial dels treballadors.
Comentaris