El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) ha tret a consulta pública el Projecte de Reial Decret pel qual es modifica el Codi Tècnic de l’Edificació, aprovat pel Reial Decret 314/2006, de 17-03-2006 (enllaç).
El 30-05-2018 es va aprovar la Directiva UE 2018/84, per la qual es va modificar la Directiva 2010/31/UE relativa a l’eficiència energètica d’edificis i la Directiva 2012/27/UE relativa a l’eficiència energètica.
Aquesta directiva va establir les condicions per desenvolupar les infraestructures mÃnimes necessà ries per a la recà rrega intel·ligent de vehicles elèctrics en aparcaments d’edificis. D’aquesta manera, tant el sector de l’edificació com la mobilitat es constitueixen en à mbits estratègics per a la descarbonització general de l’economia, amb un marc normatiu que pretén impulsar la innovació, la sostenibilitat i l’eficiència energètica en aquests sectors.
Al seu torn, el desenvolupament d’infraestructures per a la recà rrega intel·ligent de vehicles elèctrics té com a objectiu contribuir a la gestió i la flexibilitat energètica, l’ús d’energies d’origen renovable i la millora de la qualitat de l’aire, i el seu rendiment energètic s’optimitzarà amb la digitalització de l’edifici i la incorporació de noves tecnologies en aquest à mbit.
D’altra banda, el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima 2021-2030 (PNIEC) remès per Espanya a la Comissió Europea contempla l’impuls de la mobilitat elèctrica com a mesura per reduir el consum d’energia i les emissions del parc automobilÃstic mitjançant, entre d’altres mecanismes d’impuls i suport, l’adaptació normativa i la incorporació del dret comunitari que permeti un desplegament de la infraestructura de recà rrega de vehicles elèctrics d’acord amb el desenvolupament de l’electrificació de la flota.
Per tal de donar compliment a aquests objectius i procedir a la transposició parcial de la Directiva 2018/84 pel que fa a l’aspecte indicat, aquest nou Reial decret té com a objectius:
- Introduir en el CTE una nova exigència bà sica d’estalvi d’energia HE 6, de dotacions mÃnimes per a la infraestructura de recà rrega de vehicles elèctrics.
- Establir l’exigència relativa a la instal·lació d’un nombre mÃnim d’estacions de recà rrega de vehicles elèctrics en tots els edificis d’ús diferent al residencial privat amb més de 20 places d’aparcament abans de l’01-01-2023..
Finalment, per tal de completar la regulació de les infraestructures de recà rrega de vehicles elèctrics, es modifica la Instrucció tècnica complementà ria (ITC) BT-52 del Reglament electrotècnic per a baixa tensió (REBT), aprovada per Reial Decret 1053/2014, aixà com, altres instruccions tècniques complementà ries del mateix.
D’altra banda, com a mesura per a l’impuls de les energies renovables, millora de la competitivitat dels sectors productius i una major implicació dels consumidors en la gestió de la seva energia, el PNIEC preveu el desenvolupament de l’autoconsum amb renovables i la generació distribuïda en els à mbits residencial i empresarial.
En aquest sentit, l’aprovació del Reial Decret 244/2019, de 2019.04.05, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l’autoconsum d’energia elèctrica ha habilitat, entre altres aspectes, l’autoconsum col·lectiu, i al mateix temps ha reduït els trà mits administratius per a la implantació de l’autoconsum. Per això, mitjançant aquest nou Reial decret es permet l’ampliació de l’à mbit d’aplicació de l’exigència bà sica HE5 relativa a la generació mÃnima d’energia elèctrica tant incorporant a aquest els edificis d’ús residencial privat com disminuint el llindar de superfÃcie construïda en edificis de tots els usos a partir del qual s’aplica l’exigència.
Finalment, amb carà cter addicional, advertits errors i errades en el Reial Decret 732/2019, de 20-12-2019, pel qual es modifica el CTE, es procedeix a efectuar les oportunes rectificacions i per tal d’aclarir la manera d’aplicació del document bà sic DB-HE de «Estalvi d’Energia» després de la seva actualització pel citat Reial Decret 732/2019, es modifica la redacció d’alguns apartats de la secció HE 1 de condicions per al control de la demanda energètica i de l’annex A de terminologia d’aquest document bà sic.
Poden enviar-se observacions a aquest projecte fins al 28-10-2020 a través del formulari disponible a aquest efecte.
Comentaris