Es publica en el BOE la Llei 9/2025 de Mobilitat Sostenible, amb entrada en vigor el 05/12/2025.
La nova Llei constitueix el marc normatiu que permet que les polítiques públiques de transport i mobilitat responguin millor a les necessitats reals de la ciutadania i als reptes del segle XXI (sostenibilitat, digitalització i cohesió social i territorial). Ha de servir de base per a abordar avanços cap a una mobilitat més segura, més neta i connectada.
Se sustenta en quatre pilars:
1. Reconeix la mobilitat com un dret de tota la ciutadania. Ha de ser accessible i inclusiva. En aquest context, consolida el sistema de concessió d’autobusos. El Ministeri assegurarà la parada en tots els municipis actualment atesos per les concessions estatals en cas que les comunitats autònomes no acceptin prestar els serveis de la seva competència. A més, la norma protegeix el finançament estatal al transport urbà.
2. Reconeix una mobilitat neta i sana, per la qual cosa s’han de minimitzar les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, avançant en la descarbonització del sector. De manera concreta, estableix la necessitat d’arribar a la neutralitat climàtica en el sector del transport. Introdueix mecanismes per a la descarbonització progressiva i, en matèria de vehicles lleugers per al transport per carretera, s’aposta per la necessitat d’actualitzar les etiquetes mediambientals de la Direcció General de Trànsit, tenint en compte l’evolució tecnològica d’aquests vehicles.
3. Crea l’Espai de Dades Integrat de Mobilitat, sistema digital i innovador que permetrà disposar d’informació sistematitzada del funcionament del sistema de transports i mobilitat.
4. Aposta per invertir al servei de la ciutadania i millorar la qualitat de les decisions de despesa en transport i mobilitat, així com una major participació pública. Així doncs, s’estableix la necessitat d’anàlisi que garanteixi la rendibilitat socioambiental de totes les actuacions i mecanismes per a reforçar la transparència i rendició de comptes.
Plans de mobilitat sostenible
Entre els instruments de planificació, la llei inclou el requisit d’elaboració de diferents plans de mobilitat sostenible:
A. Plans de mobilitat sostenible d’entitats locals (article 24)
Els municipis de més de 20.000 habitants i menys de 50.000 habitants hauran de dotar-se d’un pla de mobilitat sostenible simplificat d’entitats locals, abans del 5-12-2026. I realitzaran un informe de seguiment cada tres anys.
B. Pla de mobilitat sostenible per a grans centres d’activitat (article 25)
Els grans centres d’activitat obligats hauran d’aprovar un Pla de mobilitat sostenible, que s’haurà de revisar, almenys, cada cinc anys i designar un gestor de mobilitat del centre d’activitat. Per a la seva elaboració, hauran de tenir en compte el pla de mobilitat sostenible de l’entitat local en l’àmbit territorial on se situï el centre.
C. Plans de mobilitat sostenible al treball (article 26)
Els centres de treball (tant d’empreses com d’entitats pertanyents al sector públic) amb més de 200 persones treballadores o 100 per torn hauran de disposar de plans de mobilitat sostenible abans del 5-12-2027, amb els següents requisits:
– Inclouran solucions de mobilitat sostenible (com l’impuls de la mobilitat activa, el transport col·lectiu, la mobilitat de baixes emissions, mobilitat compartida o col·laborativa, els vehicles zero emissions, el teletreball) i millores de la seguretat viària i prevenció d’accidents en els desplaçaments al centre de treball.
– Podran contemplar la compensació de la petjada de carboni per a aquella mobilitat emissora de gasos d’efecte d’hivernacle sobre la qual no s’hagi pogut actuar.
– Seran objecte de negociació amb la representació legal de les persones treballadores.
– Hauran de ser objecte d’un seguiment per a avaluar la seva implantació.
– Informe de seguiment cada dos anys.



Comentaris